ZBYTEČNÝ NESMYSL, NEBO BUDOUCNOST MTB? NOVÝ PATENT SRAMU VZBUDIL KONTROVERZE
23/11/2023
SRAM se v poslední době rozhodně nefláká! Po zaregistrovaném patentu na provedení řadící páky je tu další. Tentokrát se týká odpružení. V roce 2017 představila tato společnost resp. její podznačka Quarq systém pro sběr dat o funkci tlumičů a vidlic. Toto zařízení se jmenuje ShockWiz a někteří si ho jistě pamatují. Je to malá krabička, která se poněkud nevhodně umisťuje stahovacími páskami k vidlici nebo tlumiči a připojuje hadičkou ke vzduchové komoře. Během jízdy se až 100x za vteřinu shromažďují data o tlaku vzduchu, které se poté odesílají do mobilní aplikace. V té je vám navrženo vhodné nastavení vaší vidlice nebo tlumiče. Postupem času však tento vynález vyšuměl z důvodu již zmíněného nevhodného uchycení ke kolu a vysoké pořizovací ceně, která se stále pohybuje okolo 10 tisíc korun. Závěr zněl - je to kravina vhodná akorát pro ladiče, kteří se kolem jen chlubí. Tentokrát však SRAM přichází s podstatným vylepšením, které vypadá jako nová generace tohoto systému.
Nový systém by měl opět nabízet sběr dat a jejich vyhodnocování, obohacený však o další funkce a lepší umístění. První změnou je způsob samotného měření. To, zdá se, bude probíhat nejen pomocí vyhodnocování změn tlaku vzduchu v komoře, ale i optických měření a testem pomocí Foucaultových (vířivých) proudů. Další změnou je způsob uchycení v samotné vidlici nebo tlumiči. V případě vidlice by měl být systém celý schován pod horním víčkem vzduchové komory. U tlumiče se to podařilo alespoň zčásti zabudovat do expanzní nádržky.
Samozřejmá bude možnost kombinace s dalšími analytickými systémy na kole. Tím je například hojně využíváný TyreWiz, který snímá aktuální stav tlaku v pneumatikách a odesílá o něm data do cyklopočítače, nebo snímač na teleskopické sedlovce.
Jak je známo, jednou z podznaček SRAMu je i RockShox, vyvíjející svůj systém Flight Attendant. Ve spojení by tak mohl vzniknout systém, který se kromě analyzování povrchu a přizpůsobování tvrdosti odpružení dokáže z dlouhodobého hlediska učit. Například kdy jedete do kopce, nebo si pamatovat jednotlivé typy sjezdů, podle nichž bude odpružení nastavováno. Popřípadě možnost si předem nastavit odpružení na konkrétní sjezd, pouze jeho vybráním na mapě, aniž bych ho kdy předtím jel.
Bude to tedy jen další nesmysl pro „ladiče“ a ty, kteří se kolem pouze chlubí? Nebo je to ta správná cesta vývoje MTB odpružení a předzvěst systémů strojového učení, vyhodnocující konkrétní trasy, stejné jako máme možnost pozorovat u nejmodernějších automobilů?