Tak takhle to bude vypadat?! Patent od SRAMu dostal díky úniku reálnou podobu!
25/01/2024
Možná si někteří vzpomínate, že jste si od nás v listopadu mohli přečíst článek, který se zabýval novým patentem Sramu. V něm byl odhalen inovativní design brzdové páky s vylepšenou mechanikou, reprezentovanou zejména zvýšeným čepem, velkým zásobníkem brzdové kapaliny a nastavením záběrového bodu bez použití nářadí. Původně se spekulovalo, že se má jednat o připravovanou novou generaci páky Red AXS. Nedávný únik to ale pravděpodobně potvrdil. Sram se zřejmě chystá uvést na trh novou elektronickou sadu určenou speciálně pro silniční kola. To by se mělo stát během několika následujících týdnů až měsíců.
Na třech uniklých snímcích je vidět brzdová páka řady Red, flat mount brzdový třmen a elektronická přehazovačka s kazetou. Brzdová páka se podobá té z dřívějšího patentu a oproti stávající páce Red AXS se vyznačuje vyšším zapuštěním do kapotáže, ačkoli obrázky nepotvrzují přídavné tlačítko AXS. Pozoruhodný je design přehazovačky, který klade důraz na snížení hmotnosti díky výřezům v paralelogramových článcích a výrazně štíhlejšímu hlavnímu tělu, které se připojuje k závěsu a obsahuje baterii.
Klec přehazovačky zůstává z větší části stejná, ale spodní kladka se velmi podobá "kouzelné kladce", která se nachází ve špičkové přehazovačce SRAM T-Type. Ta se vyznačuje sekundárním ložiskem, které umožňuje možnost otáčení zubů kladky i v případě, že se do paprsků zachytí nějaký předmět, zpravidla větev. Hlavním benefitem toho, je omezení vážného poškození kola a zachování funkce kladky, což může mít významný přínos při závodním použití. I když se integrace této kladky do silniční přehazovačky může zdát zbytečná vzhledem k nižšímu riziku takovýchto nehod na silnicích, náhoda je blbec. Její začlenění je velice zajímavé a není zcela vyloučeno.
Nový brzdový třmen, který je vidět z bočního pohledu, má oproti svému předchůdci výraznější design, který je typický výraznými prohlubněmi nad pístky. Jeho cílem je zřejmě zvětšení poměru plochy třmenu, což by mohlo přispět ke snížení hmotnosti a zlepšení odvodu tepla. Otázka je, nedojde však ke kompromisu v podobě zmenšení objemu kapaliny? Možná i právě proto obsahuje páka nádobku o větším objemu. Tím by se to dalo vykompenzovat. Samotný kotouč rovněž doznal změn. Tou hlavní je větší nosič s výřezy. Ty pravděpodobně slouží k omezení deformace při intenzivním brzdění, typicky při dlouhých sjezdech v horkém počasí. Dalším benefitem je samozřejmě také snížení hmotnosti.
Jak bude nová sada vypadat a kdy ji uvidíme na produkční kolech, se jistě dozvíme za nedlouho.