Loading...
RECENZE: Trek RSL Road - Tuhé a skvěle padnoucí!

RECENZE: Trek RSL Road - Tuhé a skvěle padnoucí!

21/07/2024

V dnešní době jsou mezi spoustou cyklistů oblíbené takzvané úpletové tretry. Ty mají pletenou konstrukci, která poskytuje jezdcům maximální pohodlí, ačkoliv je to občas na úkor tuhosti. Ne všem ale takové tretry vyhovují. Příkladem budiž to, že drtivá většina profesionálního pelotonu s nimi nejezdí. I nadále jsou tak oblíbené tretry klasické. Trek po zimě přišel s balíkem rovnou tří nových modelů, které již nenesou název Bontrager. Mezi nimi nechybí ani vrcholná úpletová varianta zvaná RSL Knit. Hned pod ní je ale model, který je pojmenovaný RSL Road a snaží se poskytnout co nejvyšší pohodlí při zachování standartní, časem prověřené, konstrukce. O to se Trek snaží i pomocí systému METNET. A jaké tyto boty jsou? To jsme se rozhodli otestovat!



DESIGN

Poté, co si tretry objednáte, vám po pár dnech přijdou v klasické krabici, jejíž součástí je ale kromě balicího papíru i hezký vak, ve kterém jsou boty uložené. Tento vak je určen především pro přenášení a je to příjemný bonus.




Samotné boty pak vypadají velmi působivě. Kombinace bílé barvy s černými akcenty, zejména v podobě zadní plastové "patní kolébky", se skvěle doplňuje. Tato plastová konstrukce výrazným způsobem přispívá k držení zadní části nohy při jízdě. Rovněž je jejím přínosem jakási ochranná funkce. Celé boty jsou ze syntetického TPU. Zprvu jsem tak měl obavy o trvanlivost určitých částí boty. Přecijen, otvory METNET se svým neustálým roztahováním a stahováním mohou zničit. Tyto moje obavy však byly zbytečné, jelikož za dlouhou dobu, kterou jsem boty testoval, nedošlo prakticky k žádným známkám opotřebení, než jaké by bylo znát u každé jiné tretry. Trojcípé hvězdy systému METNET výrazným způsobem přispívají k celkovému vzhledu, který je za mě velmi povedený. Pokud vám nesedí bílá, objednat si je lze i v čistě černé variantě.


Uvnitř boty je v oblasti paty tzv. kočičí jazyk. Ten je tvořen směrovým materiálem, který je směrem dovnitř do boty kluzký, avšak při cestě z boty ven abrazivní. Díky tomu pata ještě víc drží na svém místě. Jedná se o zajímavý a povedený detail.

Kufry lze uchytit do prakticky nepohyblivých otvorů pro závity. Umožňují pohyb jenom asi přibližně v rozsahu 2 mm. Veškeré nastavení je tedy potřeba řešit posouváním kufru. Za mě je to však více než dostatečné.

POCIT Z NOŠENÍ

Při samotném nazutí a jízdě vás překvapí v první řadě zejména tuhá podrážka. Ne standartně tuhá, ale setsakramentsky tuhá. Tvořena je kompletně z OCVL karbonu. Takovou podrážku jsem na žádné botě ještě nezažil. Přenos síly přes ni je pocitově naprosto výtečný a v tomto ohledu splňuje bota požadavky více než skvěle. Trek ji na své škále tuhosti hodnotí nejvyšší hodnotou - 14/14. Nutno podotknout, že tato škála se vztahuje pouze na tretry Treku a nemá tak informační charakter vůči konkurenci.




Při výběru treter si lze vybrat i ze 3 variant vložek, které se liší výškou podpory klenby. Mně osobně příliš neseděli a vyměnil jsem si je za své, které používám běžně a jsem na ně zvyklý. Moje nohy jsou však v tomto ohledu velmi atypické, jelikož mám levou výrazně širší, než pravou. Celkově mám tedy s vybíráním bot poměrně problémy. Tyto mi ale sedly k mému překvapení, nutno říci příjemnému, prakticky okamžitě.




METNET

Perfektní padnutí má na svědomí zejména tento způsob konstrukce. Tento systém, který Trek u nových modelů zavedl funguje na principu, kdy je povrch boty pokryt otvory ve tvaru trojcípé hvězdy. Ty mají za úkol se na namáhaných místech roztahovat a smršťovat, a tretry se tak kdykoliv dokonale přizpůsobí každé noze. Dle mého názoru tento systém funguje na jedničku. Na rozdíl od jiných treter, ve který jsem měl tu čest jezdit, zde přilne bota k celému povrchu nohy a nedrží vás tak jen v oblasti kolem kotníku. Ačkoliv dotahovacími kolečky musíte zabrat trochu víc, aby byla bota správně dotažena, míra přizpůsobení k noze a celkové pohodlí je pak prakticky perfektní. Tento systém velmi napomohl v přechodu z chladných do teplých dní. Já osobně totiž mám velký problém s horkem. Součástí toho je i jakési nabytí objemu nohy. Celkově ale tretry v průběhu jízd fungovaly a velmi dobře se přizpůsobily zvýšení teploty. Parádní pohodlí jsem cítil i po několika hodinách jízdy. Jejich nespornou výhodou je navíc i to, že s takovým počtem otvorů jsou mnohem vzdušnější než běžné jiné modely. Ještě lepší vzdušnost pak samozřejmě poskytuje již zmíněná úpletová konstrukce u RSL Knit.



DOTAHOVACÍ KOLEČKA

Kolečka pro utažení tretry jsou tu samozřejmě dvoje na každé botě. Nesou název BOA Li2. Netřeba je tedy asi výrazně představovat. Jedná se o perfektně fungující kolečka, která jsou velmi dobře časem prověřená. Na rozdíl od své předchozí generace IP1 mají nízký profil a lépe tak sedí na tretře a zbytečně nepřečnívají. Krokování mají velmi precizní - po 1 mm. Výrobce je dodává ve 3 typech povrchové úpravy. Trek zde použil variantu C, která má měkčený povrch a velmi příjemně se drží v rukou. Ovládání je velmi jednoduché. Pro mikrokrokování nahoru a dolů se kolečkem otáčí, pro úplné povolení se kolečko povytáhne.



ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ

V konečném důsledku se bavíme o obuvi, která si především klade za cíl umožnit jejímu nositeli co nejefektivnější přenos energie při šlapání. To je ostatně i důvod, proč jsou tak hojně oblíbené mezi profesionálními cyklisty z World Tour týmu Lidl-Trek. Jsou používanější než vyšší úpletová varianta. Pohodlí, které poskytují, je však i přes to prvotřídní. Techologie trojcípých hvězd METNET velmi příjemně obepne celou nohu a i v teplých dnech se bota velmi dobře chladí. Toto vše doplňují perfektně fungující dotahovací kolečka. Hmotnost v mé velikosti 46 činila 273 gramů na kus bez kufrů. To je prakticky stejná hmotnost, jakou mají konkurenční Shimana S-Phyre. Ty dle mého názoru však nejsou ani z daleka tak pohodlné. Pokud budete vybírat vhodnou velikost, doporučil bych mířit spíše na menší varianty. Cena leží na hladině 9 999 Kč. Pokud míříte na precizní závodní výkon a nevadí vám si za to připlatit, tato investice se nepochybně vyplatí.



Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů