RECENZE: Trek Ballista - Lehkost a rychlost sama!
08/05/2024
Silniční aero helmy se v poslední době těší velkému rozmachu a zejména pak oblibě. V profesionálním pelotonu helmy klasické koncepce mizí jako pára nad hrncem. Často i v horských etapách dávají jezdci přednost právě těmto helmám. Jednou z nejvýraznějších je pak právě ta od Treku. Nese jméno Ballista MIPS a Trek o ní tvrdí, že je nejrychlejší na trhu. O kolik přesně, nedokážeme bez větrného tunelu říct, nicméně, její přednosti a pocity z ní rozhodně zhodnotit můžeme!
Design
Začněme vzhledem a způsobem balení. Helma dojde v klasické bílé krabici. Uvnitř však čeká příjemné překvapení v podobě hodnotně a kvalitně vypadajícího látkového pytle, který je určený k přenášení helmy a její ochraně mimo nošení. Samozřejmostí jsou pak manuály a podobné reklamní cedulky.
Po vyndání z pytle na vás vykoukne velmi radikálně vypadající přilba. Její tvar samozřejmě vychází z helem časovkářských. Pro potřeby běžného ježdění však byla zadní "kapka" zkrácena resp. useknuta a helma celkově zúžena. Dle Treku by měla být helma "aerodynamicky odolná". V překladu to znamená, že helma zajišťuje stále dobré aerodynamické vlastnosti nezávisle na poloze jezdce. Celek je opticky rozdělený na dvě části. Každá z nich má v závislosti na variantě jinou barvu. V naší celočerné variantě je pak zadní kapkovitá část lesklá, oproti přední matné části.
Dle testů Treku ve větrném tunelu helma ušetří při rychlosti 45 km/h 10,1 wattů oproti novému modelu Velocis a 5,6 wattů oproti předchozí generaci Ballisty. Pocitově při jízdě opravdu cítíte plynulejší proudění kolem hlavy.
Pocit z nošení
Po nasazení a při jízdě je cítit opravdu mimořádná lehkost. Na to, jak objemně helma vypadá, ji prakticky necítíte. Je to asi jako nosit helmu karbonovou a je to velmi příjemné. Nutno podotknout, že při tomto testu jsem měl k dispozici velikost L, která pro moje potřeby byla o trochu větší, než bych potřeboval. Jsem totiž těsně na pomezí velikostí M a L, proto je pro mě vybírání v tomto ohledu náročnější. Na pocit lehkosti a pohodlnosti to však nemělo vliv. Stejný pocit měli i ostatní, kterým jsem helmu půjčil. Koneckonců váží dle mého měření 280 gramů. To je o celých 15 gramů méně, než je udávána "papírová" hodnota. Díky tomu nechává konkurenci poměrně dost za sebou.
Helma je skvěle nastavitelná, co se utahování týče. Její devízou je pásek se 4 otvory v zadní části. Do jednotlivých otvorů si můžete přecvaknout držák utahovacího kolečka a nastavit si tak délku a polohu kolečka vůči týlu. Při cestování to můžete navíc odepnout úplně a ochránit tím tento systém. Boční stáhnutí pak zajišťuje již zmíněné kolečko. To je od BOA a látkovým lankem, podobným těm syntetickým na tretrách, si je možné helmu patřičně dotáhnout. Odstupňování kolečka je vynikající a povolování resp. utahování je možné dělat po malých krocích. Pásky obepínající bradu se kolem uší klasicky rozdvojují do písmene Y. Toto rozdvojení je díky zacvakácací přezce posouvací. Krásně si tak můžete polohu pásků přizpůsobit vlastním uším. Jediné, co považuji za nedostatek, je zbytečná přebývající délka pásku na zapínání v pravé části. Přebývající konec pak při větru nebo vyšších rychlostech plandá a je to občas rušivé. Osobně bych to řešil přehnutím a stáhnutím černou elektrikářskou stahovací páskou nebo přeříznutím. Jednoduché a efektivní. Jak jsem však již zmínil, může to být způsobeno tím, že jsem měl helmu o velikost větší, než bych měl mít.
Brýle se dají ukládat do dvou otvorů na boku, kam pasují jako ulité. Drží v nich velmi dobře a není na ně vyvíjen jakýkoliv tlak. V těchto dvou otvorech je navíc ještě gumový potah, který zabraňuje vyklouzávání brýlí. Testoval jsem to s vícero modely. Všechny seděly prakticky perfektně.
MIPS Air
Helma disponuje systémem MIPS. To je ostatně v této cenové kategorii samozřejmě standartem. Název MIPS je však doplňen slovem Air. Jaký je v tom rozdíl? Klasická koncepce počítá s plastovým "držákem" polstrování. Tento kus se vůči helmě potom pohybuje a umožňuje jí tak pohyb vůči vaší hlavě, avšak při stále pevném uchycení. Při nárazu tato konstrukce omezuje vzniklé torzní pohyby. MIPS Air to má ale jinak. Zde se žádný kus, pohybující se vůči helmě, nenachází. Vnitřní vycpávky jsou zde přidělány pomocí gumových držáků, jenž navazují na suché zipy. Tyto gumové držáky umožňují vycpávce pohyby v rozsahu přibližně 15°. Nahrazuje to tak funkci klasického MIPSu bez nutnosti použití plastové části. Dle našeho porovnání je klasická konstrukce funkčnější a umožňuje vycpávce větší pohyb. Ne o moc, ale o trochu ano. Navíc se vycpávka hýbe celá najednou ve stejném směru. To však rozhodně neznamená, že systém Air není funkční. Rozhodně je a má to i své výhody. Konstrukce helmy je jednodušší a díky tomu se snadno myje.
Chlazení
V přední části se nachází celkem 4 chladící otvory. Z toho dva jsou na boku a plynule na ně navazují dva otvory vzadu na boku. Při jízdě vám vzduch protéká přímo kolem vašich spánků a je to velmi příjemné. Hlavní resp. spodní centrální otvor je největší. Přivádí vzduch přímo nad čelo. Pokud nemáte krátké vlasy, budete jezdit takzvaně "na Pogačara". Vlasy mají totiž velkou tendenci vylézat. Vrchní otvor je tvarově optimalizovaný pro přívod vzduchu do horní části. Funguje to velmi dobře. V zadní části je celkově 5 otvorů, které mají jediný úkol - odvádět vzduch ven. Chlazení těchto helem samozřejmě nabývá na účinnosti s narůstající rychlostí. Proto jí rozhodně nemůžete mít za zlé, že při strmých horských stoupáních v rychlostech hluboko pod 20 km/h a teplotách 30 a více stupňů celsia nebude ventilovat tak dobře, jako klasické vrchařské helmy. Při normálním používání jsem však byl chladícím výkonem velmi překvapen. I v teplých dnech, které nedávno panovaly, helma chladila opravdu skvěle a rozhodně se nedá říct, že by se mi hlava potila více, než u běžné helmy. Uzavřená konstrukce může být naopak výhodou při dešti, kdy vás chrání před ofouknutím po promoknutí, které navíc nebude tak velké. Odkapávání potu nejde přímo prostředkem, ale po krajích čela. Vycpávka navíc velmi rychle schne. Je to i zásluhou otvorů k tomu určených.
Závěrečné shrnutí
Trek v podobě Ballisty stvořil téměř ideální helmu. Proč téměř? Protože nic není ideální. Jedno je však jisté, tato helma je opravdu vynikající. Vzhled je samozřejmě věcí názoru, avšak na výběr je pestrá paleta barev a co se týče tvaru, ten je opravdu velmi rychlý. Bezpečnost je víc než dobrá. Důkazem budiž pětihvězdičkové hodnocení Virginia Tech. Velkým překvapením je pro mě chlazení. To je totiž na mnohem lepší úrovni než jsem očekával. Pohodlnost a lehkost helmy je pak téměř dokonalá. Prakticky o ní nevíte. Tato helma je navíc cenově na podobné, ne-li lepší úrovni než konkurence. Celkově tak helmu hodnotíme velmi kladně a můžeme ji zcela jistě doporučit jakémukoliv silničářovi.