RECENZE: Officine Mattio Lemma - Italská unikátnost sama
14/12/2024
Jistě jste si v poslední době v našich videích všimli silničních kol značky Officine Mattio. Je taky dost pravděpodobné, že jste o téhle značce nikdy předtím neslyšeli. To je ale chyba, kterou teď společně napravíme!
Příběh Officine Mattio
Officine Mattio je ryze italská značka, která neexistuje v porovnání se svými konkurenty až tak dlouho. To ale pouze v ohledu oficiální struktury. Zkušenosti zakladatelů a celé Officine rodiny sahají hluboko do cyklistické bubliny a daleko do historie. Důležitější je však současnost, ve které se rozhodli svou značku kol postavit jinak. Ne na technologiích, ne na WorldTour týmech, ale na příběhu a exkluzivitě. Důkazem budiž, že se rozhodli držet svůj roční limit na 2000 kusech.
Neberte mě špatně - jejich kola jsou stále na špičkové úrovni a využívají veškeré moderní technologie. V propagačních materiálech však nenajdete zmínky o ušetření 0,3 % váhy při zachování tuhosti a simulace z větrného tunelu. Najdete zde příběh o tom, co vyjadřuje jejich nové barevné provedení rámu a jak souvisí s Alpskými horninami, či podle kterého kopce u Cunea se jmenuje jejich závodní model.
Lemma je spojení moderního kola se stále klasickým vzhledem a subtilnější stavbou Zdroj: Redakce Cyklistickey
Cuneo je středně velké město nedaleko Turína. Je obklopeno vrcholy, které jsou pro cyklistiku jako stvořené. Jeden z nich se jmenuje Lemma. Měří necelých 7 km a pyšní se průměrným sklonem 6,2 %. A co je důležitější - je po něm pojmenován "nejzávodnější" model značky Officine Mattio.
Nejprve se pojďme podívat do portfolia této značky, abychom pochopili, proč je "nejzávodnější" v uvozovkách. Asi je dobré uvést, že si dají hodně záležet na customizaci a velkých specialitách, tudíž katalog je dost proměnlivý. Několik stálých modelů zde ale je. Je celkem zřejmé, že italská cyklistika byla vždy spíše spojena se silnicí. Horská kola tedy v jejich nabídce nenajdeme. Nejširší gumy nabídne gravel Santiago, který se nabízí v karbonové, hliníkové i ocelové verzi. Již od pohledu se jedná spíš o expediční druh gravelu.
Dále zde najdeme speciality jako Eremo, Classica, Brondello - různé varianty ocelových a klasických silniček na ráfkové brzdy. Erotika, byť pro poměrně úzkou skupinu lidí.
A konečně - výkonnostní, moderní sekce karbonových kol. Zde najdeme model SL - lehké, subtilnější vrchařské kolo. Má víceméně kulaté trubky, žádné snížení zadních vzpěr a podobně. Nekompromisně výkonné kolo, které se ale již od pohledu stále drží více věrné klasice. Pak přichází model OM1. Ten se dělí na variantu OM1 S a OM1 RT. Rozdíl je pouze v kvalitě rámu a samozřejmě cenovce. Toto je naopak v portfoliu Officine Mattio pravděpodobně nejmoderněji vypadající kolo, které je malinko hranatější, mohutnější a sází spíše na své endurance předpoklady. I na něm jsem měl možnost se projet. A na závěr přichází náš dnešní hlavní hrdina, resp. hrdinka. Lemma. Ta opět přichází ve vyšší variantě Lemma RT a také nižší, s názvem Lemma 3.0. A právě na tu se dnes podíváme.
Lemma RT v bronzovém provedení
A proč je tedy Lemma nejvíce závodní model z portfolia italské značky? To proto, že i při veškeré exkluzivitě naprosto splňuje moderní představy univerzálního race kola. Jak jsem již zmínil - Officine hraje spíš na příběh a exkluzivitu. Nechce být konkurencí třeba německých značek, které jdou po maximální výkonnosti, trendům a technologiím za co nejnižší cenu (a rozhodně to taky není špatně). Mířím na svoji specifickou skupinu lidí, ktěří chtějí něco extra a ne za každou cenu nekompromisní závodní stroj. I tak zde ale výkonnost nezůstala stranou a uspokojila i mě, jakožto zarytého příznivce právě oněch nekompromisních strojů.
Specifikace
Rám je lehký. Lemma 3.0 ve velikosti 54 má bez barvy 820 g, RT pak má gramů 640. Na druhou stranu rám je stále na dnešní poměry poměrně subtilní. Přední trojúhelník nepřináší žádné šílenosti. Hlava je výrazně nižší než u modelu OM1 a tvoří tak vizuálně agresivitu kola. Snížené horní vzpěry zadní stavby už jsou prvním závanem modernějších trendů. Tím jsou samozřejmě i pevné osy a kotoučové brzdy, které snad ani zmiňovat nemusím. Jedná se o čisto čistou silničku. Žádný polo gravel ani nic podobného. I tak ale v Officine pochopili trend a nastavili maximální průchodnost na 35mm. Na čistokrevné silnicie opravdu není potřeba víc, byť se nám to některé značky snaží tlačit. Kompletní vnitřní integrace je rovněž samozřejmostí. Čistý rám tak dá vyniknout něčemu, co je u těchto kol to nejvíc speciální - lak. Pro test jsme zvolili horkou novinku pro sezonu 2025. Barevné provedení Blue Serpentinite. To je název horniny, která je spojována s italskými horami a přírodou obecně. A myslím, že budete souhlasit, když budu tvrdit, že je to nádhera. Officine barvy umí. Tahle je ale ještě o level jinde. Těžko se popisuje a fotí, ale věřím, že obrázky a hlavně video připojené v tomto článku vám dají alespoň menší představu.
Barva, která se těžko popisuje, ale naživo vám vyrazí dech. Zdroj: Redakce Cyklistickey
Testované kolo pak máme osazené osvědčenou sadou Ultegra Di2. Můj oblíbenec, co se tvaru pák, chodu, váhy a ceny týče. Elektronické řazení je dnes na silničce v takové cenovce navíc naprostou samozřejmostí. Volba Sram x Shimano x Campagnolo je ale už velice subjektivní záležitost a spíš na celý samostatný článek.
Kolo dělají kola - a zde to platí taktéž. Vysoké karbonové ráfky k subtilnímu designu rámu prostě sedí. Zde jsou tovární záplety Cinquanta. Ty značí 50 milimetrů vysoká a 24 milimetrů široká kola. V konfigurátoru si můžete vyměnit za jakýkoliv jiný model. Třeba nižší Quaranty. Mimochodem o konfigurátoru bych se měl asi zmínit víc. Můžete si zde totiž své kolo vyladit od barvy rámu, přes barvu nápisu až po poslední šroubek košíku na lahve. Officine totiž tvoří minimum kol jako sériovky.
Barva jménem Blue Serpentinite - Alpy, příroda a cyklistika. Zdroj: Officine Mattio
Kola jsou navíc ve variantě wave - nečekejte ale žádný drasticky zvlněný profil jako třeba u Zippů, ale spíš jen jaksi "seseknuté" úhly. Kolům asi není co vytknout. Jedou hezky, jsou bezdušová a s bočním větrem si poradí taky dobře. Na druhou stranu člověk možná zváží, jestli na takto speciální kolo nedat ještě něco trošku víc... top.
Lemma je osazena jejich tovární sedlovkou, která je zhotovena v průhledném matném laku, jenž přiznává karbon. Zámek je podobný sedlovkám Deda, což nikdy nemůže být špatné. Do něj je pak usazeno tovární sedlo RULE 3D, které se, jak již název napovídá, pyšní 3D strukturou. Obecně se jedná spíše o kratší, širší sedlo s dírou a užší špičkou. Sedlo mi na první dobrou bez sebemenšího problému. Na druhou stranu, na sedla nejsem nikterak náročný. Zbytek konstrukce je 100% karbonový, což činí sedlo neuvěřitelně lehkým. O přitažlivosti vzhledu ani nemluvě. Tohle se mi prostě líbí! To samé platí o kombo aero kokpitu. Matný černý lak. Žádné šílené tvary, prohnutí a podobně. Je to jeden z nejtužších kokpitů, které jsem kdy testoval. Popravdě to možná ale není tak pozitivní zpráva, jak by každý správný hrotič čekal. Kolo kvůli tomu přenáší do rukou víc vibrací. Naštěstí to ale řeší hezky tlustá omotávka RULE a zejména pak 28 mm široké bezduše Vittoria Corsa, které si v takové šířce hravě poradí i s nehezkým asfaltem na našich silnicích. Komu by to nestačilo, má ještě hodně kam přidávat na šířce a pohodlí.
Ultegra brzdy a kotouče asi netřeba podrobněji rozebírat. Design poslední léta nikdy nezklamal a brzdný účinek je stále vyšší, než možnosti přilnavosti plášťů k asfaltu. Tady se nic nezměnilo 😏
Kolo není nejvíc aerodynamické, nemá žádné aktivní prvky tlumení a podobně. Může se však pochlubit brutální tuhostí. Při zachování pohodlí je tohle kolo, které jde za pedálem nejvíc ze všech, co jsem kdy zkoušel. Jedinou výjímkou je model RT, který je ještě o chlup lepší. Ten jsem měl možnost jezdit průběžně celou sezonu vč. závodů na Klínovci.
Na video můžete mrknou zde:
Lemma 3.0 má tak, jak je na fotce 7,3 kg ve velikosti 54. To je velice solidní hodnota vzhledem k Ultegře, nikterak ultralight kolům a taky "obyčejnějšímu" rámu. RT modely se umí dostat pod hranici 7kg naprosto hravě, jak jsme si ostatně ukázali i v dalším videu, které najdete zde:
Co říct závěrem? Lemma je kolo, jenž si nebere za úkol dělat konkurenci kolům jako Trek nebo Canyon, které chtějí dělat perfektní stroje na vyhrávání. Jde si svojí cestou, která má spíše blíže k automobilovému průmyslu - nečekaně tomu italskému. Příběh, historie, exkluzivita, opravdová italská výroba a celkově italská mentalita, která k silniční cyklistice patří. To jsou hodnoty, které si s sebou toto kolo nese. Ponesete je s ním?