PŘEPIŠTE DĚJINY! TOTO JE PO 10 LETECH NOVÝ NEJRYCHLEJŠÍ CYKLISTA PLANETY
06/11/2023
Sedminásobný mistr světa, dvanáctinásobný mistr evropy a olympijský vítěz v týmovém sprintu Nizozemec Jeffrey Hoogland si k výčtu kariérních úspěchů přidává další, dle jeho slov nejvýznamnější. Světový rekord na vzdálenost 1 km s pevným startem.
Poslední hodnotu tohoto rekordu stanovil na začátku prosince 2013 Francouz François Pervis. Učinil tak v mexickém městě Aguascalientes, které leží v nadmořské výšce 1900 m.n.m.. Toto místo si vybral z důvodu menší hustoty vzduchu a tím i menšího aerodynamického odporu. Jeden kilometr prolétl v čase 56,303 s a vytvořil tím tak nejdéle platící dráhový rekord historie. Tento téměř 10 let starý čas překonal Jeffrey téměř o 1 vteřinu, když na stejném místě dokázal obkroužit stejnou vzdálenost za 55,433 s při dosáhnutém rychlostním průměru 64,943 km/h! Po dojezdu byl tak vyčerpaný, že se ze svého výkonu vzpamatovával desítky minut. Poté promluvil k médiím: „Vlastně ani nevím, jestli jsem vůbec naživu. Ještě si to nemůžu pořádně užít.“
K samotnému rekordu se vyjádřil takto: „Momentálně si to nemůžu užít, všechno mě bolí. Ze světového rekordu mám velkou radost, proto jsem sem přijel. To, že jsem skoro o 1 sekundu rychlejší, je opravdu super.“ Jeffrey už byl téměř legendou časovky na 1 km, tento výkon ho však řadí ještě o třídu výš. To byla i jeho hlavní motivace: „Chci, aby mé jméno bylo na čele rekordní listiny na kilometr po řadu let. Je to odkaz, něco na co můžete být pyšní.“ Nezapomněl také ocenit práci, kterou kvůli necelé minutě bolesti vynaložili trenéři, zaměstnanci a rodina. Výsledek však stojí za to: "V poslední době muselo všechno ustoupit tomuto okamžiku. Nevím, jak dlouho bude moje kariéra trvat, ale chtěl jsem zůstat navždy spojen s tímto sportem světovým rekordem. To, že se mi to nyní podařilo, je fantastický pocit. Jsem velmi vděčný všem, kteří mi tuto příležitost poskytli“. Do příštího roku si dává jasné cíle: „Je to skvělý start směrem k olympijským hrám v Paříži v roce 2024."
Jeho pracovním náčiním byla Koga Kinsei. Na míru upravený rám od značky, na které nizozemský národní tým jezdí už řadu let. Obuty měl dušové pneumatiky Dugast Piste Latex pocházející z jeho rodné země. A protože je potřeba aby jejich valivý odpor byl co nejmenší, nahustili je na extrémních 14 barů. Jejich rozměr činil oldschoolových 20 mm vpředu a 23 mm vzadu (lepší přilnavost a přenos síly pro zadní kolo). Znamená to tedy, že úzké dušové přehuštěné pneumatiky dosud nebyly překonány? Dle mechanika holandského národního týmu jde hlavně o rychlost v náklonu která v případě Hooglanda dosáhla maximální hodnoty 84 km/h. Při takové rychlosti a váze jezdce (97 kg!) by bylo obtížné dostat do bezdušového pláště dostatek vzduchu, aby se nedeformoval. Dodal však, že do budoucna je s touto technologií plánováno experimentovat.
Kola, na kterých se pláště otáčely, byla vpředu a vzadu rozdílná. Předku vévodilo diskové kolo Mavic Comete (Rio edice), zatímco na zadní části bylo použit disk Campagnolo Ghibli. Použitý převod byl 70x15. Dle jeho trenéra Mehdi Kordiho bylo obtížné najít materiál který by jeho výkon vydržel: „Trvalo nám například, než jsme našli správná řídítka, nakonec jsme se shodli na těch, která jsou deset let stará." Celková cena projektu se vyšplhala na 65 tisíc eur, v přepočtu 1,6 milionu korun.
Není pochyby, že je Jeffrey Hoogland hlavním favoritem příštích olympijských her kde bude chtít obhájit svou zlatou medaili v týmovém sprintu a tu stříbrnou ze sprintu pozlatit.