Loading...
Přechytralá kola?! Sram si chce nechat patentovat zajímavou technologii!

Přechytralá kola?! Sram si chce nechat patentovat zajímavou technologii!

12/11/2024

Sram má ve svém portfoliu podznaček i společnost Quarq. Ta nabízí ventilek, který je zároveň snímačem tlaku a v reálném čase přenáší data do cyklopočítače. Tento systém má aktuálně druhou generaci a jak nové žádosti o patenty naznačily, možná se chystá další. V ní by pak měla teoreticky přibýt velká nálož senzorů. A co tedy bylo prozrazeno?


Na první pohled vidíme základní odlišnost. Systém je vyvíjen ve spolupráci se značkou vyrábějící kola - Zipp, a nový měřič je přímo integrován v ráfku. Odpadá tedy nutnost vozit velkou krabičku na ventilku. Sram danou technologii v patentu nazývá "Příslušenství pro inteligentní kola" a je tedy víc než jasné, že daná generace TyreWizu bude dostupná jen pro kola, do kterých to bude od výroby zabudováno a nebude tak možné si své kolo upgradovat za malé peníze. Toto řešení by mělo samozřejmě přirozeně přinést vylepšenou aerodynamiku. Při tom všem ale nesouvisí tato technologie s ventilkem, tak, jako v předchozí generaci a jedná se čistě o zvlášť fungující celek.



V patentu je dále rovněž uvedeno, že daný systém bude postaven přesně naproti ventilku, čímž se napomůže správnému vyvážení a sníží se riziko mikrovibrací, vzniklých právě od zvýšené hmotnosti jedné části vůči zbytku ráfku.




Co je ale dále psáno a je to to nejdůležitější? „Snímací zařízení může například měřit a nebo určovat údaje o tlaku v pneumatikách, údaje o rychlosti kola, údaje o počítadle ujetých kilometrů, údaje týkající se zdraví kompozitu ráfku, údaje o náklonu a natočení kol, údaje o stavu silnice, LED indikátory stavu nebo více jiných typů dat a jakékoli jejich kombinace“.




Dle patentu je tedy možné měřit stav kompozitových vláken v ráfku pomocí drátěné sítě natažené po povrchu. Do ní by byl zapojen mikroprocesor, který by na základě elektrických charakteristik dokázal najít místa s narušením struktury. Daly by se tedy najít potencionální praskliny ještě před kompletním rozlomením ráfku. Z údajů o vozovce a náklonech by pak bylo možné přinést například výpočty optimálních tlaků.




Všechny tyto a ostatní data by kromě zajímavosti pro samotné uživatele mohly spíše poskytnout důležité informace pro vývojáře kol. Je to tedy výhodné pro obě strany.

Myslíte, že takový produkt opravdu přijde?
Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů