Přechytralá kola?! Sram si chce nechat patentovat zajímavou technologii!
12/11/2024
Sram má ve svém portfoliu podznaček i společnost Quarq. Ta nabízí ventilek, který je zároveň snímačem tlaku a v reálném čase přenáší data do cyklopočítače. Tento systém má aktuálně druhou generaci a jak nové žádosti o patenty naznačily, možná se chystá další. V ní by pak měla teoreticky přibýt velká nálož senzorů. A co tedy bylo prozrazeno?
Na první pohled vidíme základní odlišnost. Systém je vyvíjen ve spolupráci se značkou vyrábějící kola - Zipp, a nový měřič je přímo integrován v ráfku. Odpadá tedy nutnost vozit velkou krabičku na ventilku. Sram danou technologii v patentu nazývá "Příslušenství pro inteligentní kola" a je tedy víc než jasné, že daná generace TyreWizu bude dostupná jen pro kola, do kterých to bude od výroby zabudováno a nebude tak možné si své kolo upgradovat za malé peníze. Toto řešení by mělo samozřejmě přirozeně přinést vylepšenou aerodynamiku. Při tom všem ale nesouvisí tato technologie s ventilkem, tak, jako v předchozí generaci a jedná se čistě o zvlášť fungující celek.
V patentu je dále rovněž uvedeno, že daný systém bude postaven přesně naproti ventilku, čímž se napomůže správnému vyvážení a sníží se riziko mikrovibrací, vzniklých právě od zvýšené hmotnosti jedné části vůči zbytku ráfku.
Co je ale dále psáno a je to to nejdůležitější? „Snímací zařízení může například měřit a nebo určovat údaje o tlaku v pneumatikách, údaje o rychlosti kola, údaje o počítadle ujetých kilometrů, údaje týkající se zdraví kompozitu ráfku, údaje o náklonu a natočení kol, údaje o stavu silnice, LED indikátory stavu nebo více jiných typů dat a jakékoli jejich kombinace“.
Dle patentu je tedy možné měřit stav kompozitových vláken v ráfku pomocí drátěné sítě natažené po povrchu. Do ní by byl zapojen mikroprocesor, který by na základě elektrických charakteristik dokázal najít místa s narušením struktury. Daly by se tedy najít potencionální praskliny ještě před kompletním rozlomením ráfku. Z údajů o vozovce a náklonech by pak bylo možné přinést například výpočty optimálních tlaků.
Všechny tyto a ostatní data by kromě zajímavosti pro samotné uživatele mohly spíše poskytnout důležité informace pro vývojáře kol. Je to tedy výhodné pro obě strany.
Myslíte, že takový produkt opravdu přijde?