Pinarello po dlouhé době pouští do prodeje své XC modely! Chcete techniku aktuálních mistrů světa?!
24/04/2024
Výsledky asi mluví za vše. Tři tituly mistra světa za poslední rok a tři léta intenzivního vývoje. Kola, na kterých Tom Pidcock a Pauline Ferrand-Prévot vyhráli své tituly jdou do prodeje! Z tohoto popisu je více než jasné, že se jedná o modely Pinarello XC a XC Hardtail.
Celoodpružená Dogma XC
Základní odpružení má zdvihy 90 mm vzadu a 100 mm vpředu. Tlumič o rozměru uchycení 190 x 45 mm je však zaměnitelný za ten s 210 x 50 mm. Tím lze dosáhnout v kombinaci s vidlicí zdvihů až 120/100. Dle Pinarella zůstane kinematika zadní stavby shodná. Celkově je kinematika velmi jednoduchá, ale za to poměrně progresivní.
Celoodpružená Dogma XCDogma XC Hardtail
Celá geometrie je následující. U velikostí S a M činí strmost hlavové trubky 67,5°, zatímco u L a XL je to dokonce 68°. Úhel sedlové trubky u S a M je 75,5°, u L 75,3° a u XL 75,2°. Reach od S do XL dosahuje hodnot 427, 455, 480 a 505 mm. Řetězová vzpěra tohoto kola je v současnosti nejkratší na trhu. Ve všech velikostech činí 425 mm. To by z kola mělo dělat opravdu velmi obratnou a reaktivní zbraň. Zároveň to také nepochybně přispívá velké tuhosti. Celoodpružený rám váží 1,75 kg, zatímco pevný jen 960 g. Pevný rám má samozřejmě o trochu jinou, nicméně však velmi podobnou geometrii.
Extrémní tuhost středu zajišťuje speciální vzpěra která tvoří ze spodní části jakýsi trojúhelník. Stejnětak je zvláštností to, že levá i pravá část zadní stavby jsou oddělené. Obě jsou uchyceny k přepákování zvlášť. Díky tomu není potřeba spojovací můstek a kolo lze osadit pneumatikami s větší světlou výškou a zároveň to umožňuje použití kratší řetězové vzpěry. Čištění takovéto stavby je navíc rozhodně jednodušší než u klasické koncepce. Ložiska a pouzdra v zadní stavbě jsou kuličková. Co se týče hardtail verze, zde je zadní stavba navržena s patentovaným asymetrickým designem, který posiluje levou stranu, aby lépe rozložil síly působící na pravou stranu u hnacího ústrojí. Celkově by to mělo zajišťovat efektivnější přenos energie a přinést zlepšení v rychlosti a trakci. Asymetrie byla rovněž dále rozvinuta v dalších částech rámu, kde speciálně upravené řetězové vzpěry a sedlové vzpěry přizpůsobují rám tak, aby odolával intenzivním zrychlením během elitních cross-country závodů.
Zadní stavba bez spojovacího můstku
Zadní stavba z druhé strany a středový trojúhelník
K dispozici jsou celkem čtyři varianty, dvě pevné a dvě celoodpružené. Mezi nimi je pak rozdíl ještě ve výbavě a použitém karbonu. Ty s přídomkem Dogma odkazují na uhlíkové vlákno Toray M40 J, které je použito na nejvyšší specifikaci.
Kokpit Talon Ultra XC
Celoodpružená Dogma XC má na pružení vidlici Fox 32 Factory a tlumič Fox Float SL Factory. Do sestavy s "kašimou" patří ještě teleskopická sedlovka Fox Transfer SL. Řazení zajišťuje kompletní 12 rychlostní elektronická sada SRAM XX SL Eagle AXS. Brzdy dodává Shimano, konkrétně kompletní dvoupístkové XTR. Pinarello rovněž dodává vlastní kokpit s názvem Talon Ultra XC. Hmotnost této sestavy je 10,45 kg a cena 13 500 € (340 675 Kč). Hardtailová verze pak používá stejné komponenty, samozřejmě však bez tlumiče. Díky tomu hmotnost spadne až na 9,2 kg a cena na 11 000 € (277 593 Kč).
Levnější specifikace, která nese název XC bez přídomku Dogma, je postavena z vláken Toray T900 UD. Odpružená je kombinací vidlice Fox 32 Performance Elite SC a tlumiče Fox Float SL Performance Elite. Sedlovka nese podobný název - název Fox Transfer SL Performance Elite. Přehazuje se pomocí sady SRAM GX Eagle AXS a brzdí díky sadě Shimano XT. Kokpit je stejný - Talon Ultra XC. Hmotnost je 11,3 kg a cena 7 900 € (199 373 Kč). Pevná verze má výbavu stejnou, avšak hmotnost činí pouze 10,2 kg a cena 7 000 € (176 658 Kč).
Kompletní informace naleznete ZDE.
Přenádherný kus techniky co?
Zdroj fotografií: Pinarello a RedBull