Loading...
Ostrá kritika ze všech stran! Změní se v silniční cyklistice konečně něco?!

Ostrá kritika ze všech stran! Změní se v silniční cyklistice konečně něco?!

19/04/2024

Od té doby, co se začalo vedle závodění do kopců závodit i ve sjezdech, se nic moc ohledně bezpečnosti nezměnilo. Výsledkem tohoto stylu závodění, který nepochybně lahodí oku diváka, je nespočet pádů. A to už není příjemné pro nikoho. Po té, co byla ani ne před rokem spuštěna iniciativa UCI SafeR, která má za úkol se na bezpečnost závodů zaměřovat, byl financujícími stranami odvolán její generální ředitel Jaap Van Hulten pro nefunkčnost. Kritika tedy zaznívá opravdu ze všech stran. Nyní se k ní přidal i velšský vítěz Tour de France Geraint Thomas.

Po tragické smrti Gina Mädera minulý rok na Okolo Švýcarska se tato kritika začala ozývat. Letošní ročník to však jen umocnil. Na nedávném Okolo Baskicka se ošklivě zranil nespočet cyklistů. Nejhůře vyvázl Jonas Vingegaard, uřadující šampion Tour de France. Ve španělské nemocnici strávil téměr dva týdny. O pádu si můžete přečíst zde. Od té doby však pády jen přibývají. Letošní sezóna je absolutním rekordmanem v počtu zraněných. Poslední ošklivou nehodou byla ta Chrise Harpera na právě dojetém Tour of Alps.





"Doprava, vyčnívající obrubníky a podobné věci, to jistě také přidává na nebezpečnosti. Kdybych na to moc myslel, byl bych vzadu, nezávodil bych. Je to frustrující. Od dob Gina Mädera se nic nezměnilo. V tomto sportu už ten prvek nebezpečí je, ale mám pocit, že by mohli udělat mnohem víc pro zvýšení bezpečnosti, " řekl Thomas pro magazín Velo.

Nyní závodí na Tour of Alps: "Při takovém závodě v Alpách 90 procent závodníků nezná silnice. Sjíždíte tyhle neznámé sjezdy, letíte po nich dolů. Dá se s tím udělat mnohem víc. Kdyby to byl nový sport, v žádném případě by to nebylo povoleno."

Toho si je mimo Gerainta Thomase vědom i šéf jeho týmu Ineos Grenadiers - Sir Jim Ratcliffe. Ten nedávno zveřejnil výzvu, v níž požaduje právě zvýšení opatření a zvýznamnění bezpečnosti ze strany organizátorů závodů.

Kompletní výzva Sira Jima Ratcliffa UCIKompletní výzva Sira Jima Ratcliffa UCI


"Cyklisté budou vždycky tlačit na pilu, protože jsou to elitní sportovci. Nyní potřebujeme vidět skutečné kroky k zajištění bezpečnosti sportu. Když se Ayrtonu Sennovi před 30 lety v Itálii stala osudnou havárie ve Formuli 1, řídící orgán se rozhodl změnit bezpečnostní předpisy jednoho z nejnebezpečnějších sportů na světě a díky tomu výrazně snížil počet zranění. To je v ostrém kontrastu s cyklistikou, kde řídící orgány dosud provedly jen velmi málo změn a vážné nehody jsou běžným jevem."

Prezident UCI David Lappartient však vidí chybu zejména v jezdcích: "Proto chceme letos zavést princip žlutých a červených karet, stejně jako ve fotbale. Aby se tyto nebezpečné postoje lépe trestaly." Spousta lidí si však klepe na čelo a ptají se, zda-li je Lappartient v pořádku.

Dalším z kritiků je Philippe Mauduit, člen realizačního týmu Groupama-FDJ. Ten říká: "Nevím, co SafeR dělá, ale zatím jsem žádné změny nezaznamenal. Stále máme spoustu havárií, kterým se dalo předejít." K němu se přidává ředitel Visma-Lease a Bike Richarde Plugge: "Havárie ničí náš sport. Všichni se těšili na velký souboj na Tour de France mezi Jonasem Vingegaardem, Tadejem Pogačarem, Primožem Rogličem a Remcem Evenepoelem. Teď se toho možná nedočkáme. Musíme s tím něco udělat."

V dobách, kdy helma byla téměř sprostým slovem a riziko se bralo jako součást sportu, rozhodně nebyly tragické havárie ojedinělé. Za posledních deset let jsme se však setkali s takovým skokem ve výkonech a technologiích, že dnešní bezpečnostní opatření na to bohužel nestačí.

Důležité kroky v tomto ohledu činí Markus Laerum, generální ředitel organizace Safe Cycling. Ta od roku 2016 zajišťuje ochranné a výstražné systémy proti nárazu nejen na worldtour závodech. Mezi nimi je například i Tour de France.

Ten se k současné situaci vyjdřuje takto: "Cíl je velmi jednoduchý - zvýšit bezpečnost cyklistiky. Nechci dostávat informace dva týdny po závodě. Pak už je pozdě. Frustrující je pro mě to, že jsem od jezdců získal spoustu poznatků a ne vždy byly vyslyšeny. Někteří organizátoři závodů jsou k bezpečnostním radám vnímavější než jiní. V průběhu let nás nazvali spoustou věcí. Většina pořadatelů je opravdu otevřená a opravdu přizpůsobivá, s ASO, RCS a Flanders Classics spolupracujeme už mnoho let a společně s nimi podnikáme zásadní kroky. Ale jsou tam také pořadatelé, kteří jsou nezralí a možná se bojí, že přijde soukromá společnost a ohrozí jejich bezpečnost. Ale řekl bych, že hlavním problémem je nedostatečná komunikace mezi organizacemi závodů a jezdci. Normálně dostáváme informace několik dní před závodem, což nám nedává čas cokoliv vyhodnocovat a každý organizátor má jiný pohled na to, co je nejnebezpečnější, což někdy vede k nesrovnalostem."

Když už sportovní ředitelé říkají svým jezdcům, ať se v závodu "vzdají" a nejedou na výsledek, protože je sjezd příliš nebezpečný, mělo by se s tím opravdu něco dělat. No ne?

Zdroj úvodní fotografie: UCI

Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů