Nová 13 rychlostní gravel sada od Sramu oficiálně!
05/08/2024
Na závodu Unbound Gravel byla zahlédnuta nová 13 rychlostní sada od amerického Sramu určená čistě pro gravelová kola. Nyní spadlo embargo a novou první bezdrátovou 13 rychlostní gravel sadu si můžeme prohlédnout v celé její kráse. Nese jméno Sram Red XPLR AXS a kromě jednoho převodu navíc přináší spoustu novinek.
Nedávno představil Sram novou vrcholnou silniční sadu Red AXS. Z ní technologicky vychází i XPLR. První důležitou změnou je zavěšení typu UDH. To znamená, že nová sada nevyužívá patku pro připevnění přehazovačky k rámu. Toto zavěšení je čím dál více populárnější a nová kola mají rámy na něj dělané. Tento způsob uchycení si tedy nová gravel sada převzala z MTB verze. Znamená to tedy, že je přehazovačka stavěna robustněji a ani mlácení kladivem pro ni nebude problém, podobně jako u horských kol. Výhodou této nové přehazovačky je to, že nemá žádné vymezovací šrouby. Uchycení k rámu je tedy jediné, co je potřeba při montáži udělat. Při první pohledu zezadu je také možné zjistit, že je kladka poměrně ohnutá. Není to však chyba. Sram tvrdí, že tato konstrukce vyrovnává řetěz vůči převodníku v každém pastorku. To omezuje vibrace a hluk. Kladková kola mají 14 a 16 zubů a využívají systému "magic pulley wheel". V každém z kol jsou dvě ložiska - jedno uprostřed a druhé na vnějšku pod ozubením. Díky tomu se i po zaseknutí větve nebo nečistot kolo otáčí dál a snižuje se riziko zničení a zvyšuje jízdní komfort. Samotná pružina je silnější a přehazovačka o lépe napíná. Celou přehazovačku lze rozebrat na díly a ty vyměňovat. Při sebemenší poruše tak nebude nutné kupovat celou novou.
Nová kazeta je tvořena jedním kusem a má jenom jeden rozsah. Ten činí 10 až 46 zubů odstupňovaných po 13 rychlostech. Kompletní odstupňování je takovéto: 10-11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-38-46. 13 ozubených kol místo dvanácti by mělo lépe vyřešit odstupňování a také udělat "wow" efekt na konkurenci. Nespornou výhodou je fakt, že tato kazeta je kompatibilní s 12 rychlostním řetězem.