NO TO SNAD NE! KOPÍRUJE NOVINKA OD SRAMU SHIMANO?
09/11/2023
Nový patent Sramu, který vešel v platnost 19. srpna tohoto léta poodhaluje možnou novou generaci jejich nejvyšší silniční sady! Patentovaná konstrukce páky zahrnuje novou brzdovou páku, nádržku na brzdovou kapalinu o větším objemu, proměnné nastavení bodu záběru a v neposlední řadě i programovatelné tlačítko. Pojďme si tyto změny projít jednu po druhé.
V prvé řadě můžeme konstatovat, že je páka užší a delší než doposud. To bude mít zcela určitě vliv na pozici jezdce při jízdě. Zdali pozitivní nebo negativní lze zatím jen odhadovat. Úhel, pod kterým se stáčí samotná páčka se zdá být agresivnějším, podobně jako u Shimana GRX Di2. Společně s výše položenou osou otáčení, která využívá zvýšení točivého momentu a zmenšuje tak potřebnou sílu stisku při zvýšené přesnosti. To vylepšuje ovládací vlastnosti páky. Opět obdobně má toto řešené Shimano u svého elektrického GRX. Znamená to tedy, že SRAM kopíruje Shimano? Nebo je to jen souhra okolností způsobená neoblomnými zákony fyziky? Ať už si pod tím vykládáte cokoliv, konečným důsledkem je zpříjemnění jízdy pro nás jezdce.
Teorii o kopírování podtrhuje i další technické řešení, kterým je způsob ovládání brzdového válečku, který vtlačuje kapalinu do hadic. Místo osičky, která po zmačknutí tahala za píst, bylo využito obráceného způsobu - tedy osičky, která na píst tlačí. Jak vás již mohlo napadnout, opět je to konstrukce využívaná Shimanem. Brzdový váleček je umístěn v páce vodorovně, což v konečném důsledku přináší možnost použít nádržku o větším objemu, s čímž se pojí i menší náchylnost k zavzdušnění a zvýšená citlivost celé brzdové soustavy.
V nové páce bude dále využit mechanismus pro nastavení bodu, ve kterém začne páka zabírat. To celé bez použití inbusového klíče - jako tomu bylo doposud. Rozsah tohoto nastavení by měl zjevně činit 0 – 1,5 mm. Zároveň také přibude programovatelné tlačítko na vnitřní straně páky, které by mohlo splňovat funkce jako je párování a nastavení přehazovačky, řazení, nebo možná i řízení míry pomoci přídavného pohonu jezdci na elektrokole. Toto tlačítko bylo trnem v oku všech uživatelů SRAMu, kteří ho záviděli uživatelům japonské značky, která s touto inovací opět přišla první. V jejich podání umožňovalo kromě úkonů s řazením ovládat například i cyklopočítače.
Máme se tedy připravit na brzké představení nové generace sady Red eTAP AXS? Nebo je to zatím jen náčrt a na novou sadu pro silniční a gravel kola si ještě chvíli počkáme?