Loading...
Nejlehčí a nejlevnější mezi nejlepšími: SRAM RED AXS

Nejlehčí a nejlevnější mezi nejlepšími: SRAM RED AXS

15/05/2024

Už nějaký ten pátek není tajemstvím, že výrobce komponentů SRAM má novou silniční sadu RED AXS, ale do dneška byl tento pohon opředen otázkami, v čem je jiný než ten minulý. Dneškem jsou tyto otázky zodpovězeny a víme, že je sada lehčí, rychlejší, z kopce dolů to umí také lépe než ta předchozí, a navíc má nové užitečné tlačítko.


Začátkem roku začaly unikat fotografie nových pák, přehazovačky a brzdových třmenů. Na nedávných závodech Okolo Maďarska, ženské Vueltě, nebo na právě probíhajícím Giru byla sada vidět u týmů SD Worx, Bora – Hansgrohe, nebo Lidl Trek, avšak SRAM stále s představením novinky vyčkával. Dnes, kdy Jonathan Milan vyhrál jedenáctou etapu právě na nové sadě, se novinka dočkala odhalení.


Cyklistika není jednoduchá, RED je


Toto je slogan, kterým SRAM shrnuje v podstatě celou sadu. Seřízení má být jednoduché a koncept navazuje na předešlou řadu, což je výhodou pro majitele, kteří mohou sady vzájemně mixovat a mohou, tak získat benefity té zcela nové. A co vlastně získají? Aktuální RED AXS je o 153 gramů lehčí, nabízí zlepšený brzdný účinek, přepracované páky s novým programovatelným tlačítkem.


Nejlehčí na trhu



S celkovou váhou 2 496 gramů se jedná o nejlehčí silniční řadu s dvoupřevodníkem a wattmetrem (gramaři tedy mohou ještě několik desítek gramů shodit). Nejvíce váhy bylo ušetřeno právě na přepracovaných pákách a brzdových třmenech, kde SRAM získal 83 gramů k dobru. Nová sada se dodává s kazetou 10 až 36 zubů – tedy větší, než nabízí rivalové na trhu, jejichž sady jsou o pár desítek gramů tžěší. Konkurence v Shimanu navážila svůj top model Dura Ace na 2514 gramů a italským inženýrům se váha u Campagnolo SuperRecord zastavila na hodnotě 2571 gramů.    


Kritika brzd definitivně skončila

Už dlouho není pravdou, že by brzdy od SRAMu fungovaly hůře než ty konkurenční a nový RED AXS je důkazem. Přepracované třmeny a páky nabízejí nový mechanismus přenosu síly. U aktuální sady slibuje výrobce až o 80 % menší vynaložení síly při brždění, což zajistí lepší a komfortnější ovladatelnost kola. Podobně jako brzdy, tak i nová ergonomie pák zajišťuje větší komfort a podle SRAMu by nový tvar měl vyhovovat většímu počtu cyklistů. Nové páky také nabízí přidané tlačítko na vnitřní straně, kterému lze přidělit funkci ovládání cyklopočítače, nebo řazení palcem, podobně jako tomu bylo u staršího Campagnolo.


Rychlejší a přesnější


Takové je nové řazení přesmykače, který ani v minulosti nebyl pomalý a nepřesný. Ke všemu SRAM vytvořil nové „pravítko“, kterým se přesmykač bude rovnat. Navíc každý přesmykač je využitelný pro všechny velikosti převodníků od kompaktních 48/35 až po masivní 56/43, které využívá například bývalý mistr světa Mads Pedersen


S určenou cenou 3 000 dolarů se jedná o nejlevnější vrcholnou silniční sadu na trhu, která je prověřená profesionály a o její kvalitě nemůže být pochyb, když v loňské sezóně všechny tři dámské i pánské Grand Tour byly vyhrané na její starší (a těžší) sestře. Na druhou stranu je pravděpodobné, že brzy na trh dorazí i levnější varianty jako Force a Rival, které většinou nabízejí podobné vlastnosti a o něco vyšší váhu za daleko přijatelnější finanční obnos.

Zdroj titulního obrázku: SRAM.com

Honza  Vališ
honza-valis@seznam.cz

Dříč. Garderobiér. Toho času na off season.

Honza
Vališ
honza-valis@seznam.cz

Dříč. Garderobiér. Toho času na off season.

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů