Nejlehčí a nejlevnější mezi nejlepšími: SRAM RED AXS
15/05/2024
Už nějaký ten pátek není tajemstvím, že výrobce komponentů
SRAM má novou silniční sadu RED AXS, ale do dneška byl tento pohon opředen
otázkami, v čem je jiný než ten minulý. Dneškem jsou tyto otázky zodpovězeny
a víme, že je sada lehčí, rychlejší, z kopce dolů to umí také lépe než ta
předchozí, a navíc má nové užitečné tlačítko.
Začátkem roku začaly unikat fotografie nových pák,
přehazovačky a brzdových třmenů. Na nedávných závodech Okolo Maďarska, ženské
Vueltě, nebo na právě probíhajícím Giru byla sada vidět u týmů SD Worx, Bora –
Hansgrohe, nebo Lidl Trek, avšak SRAM stále s představením novinky
vyčkával. Dnes, kdy Jonathan Milan vyhrál jedenáctou etapu právě na nové sadě,
se novinka dočkala odhalení.
Cyklistika není jednoduchá, RED je
Toto je slogan, kterým SRAM shrnuje v podstatě celou
sadu. Seřízení má být jednoduché a koncept navazuje na předešlou řadu, což je
výhodou pro majitele, kteří mohou sady vzájemně mixovat a mohou, tak získat
benefity té zcela nové. A co vlastně získají? Aktuální RED AXS je o 153 gramů
lehčí, nabízí zlepšený brzdný účinek, přepracované páky s novým programovatelným
tlačítkem.
Nejlehčí na trhu
S celkovou váhou 2 496 gramů se jedná o nejlehčí silniční
řadu s dvoupřevodníkem a wattmetrem (gramaři tedy mohou ještě několik
desítek gramů shodit). Nejvíce váhy bylo ušetřeno právě na přepracovaných
pákách a brzdových třmenech, kde SRAM získal 83 gramů k dobru. Nová sada
se dodává s kazetou 10 až 36 zubů – tedy větší, než nabízí rivalové na
trhu, jejichž sady jsou o pár desítek gramů tžěší. Konkurence v Shimanu navážila
svůj top model Dura Ace na 2514 gramů a italským inženýrům se váha u
Campagnolo SuperRecord zastavila na hodnotě 2571 gramů.
Kritika brzd definitivně skončila
Už dlouho není pravdou, že by brzdy od SRAMu fungovaly hůře
než ty konkurenční a nový RED AXS je důkazem. Přepracované třmeny a páky
nabízejí nový mechanismus přenosu síly. U aktuální sady slibuje výrobce až o 80
% menší vynaložení síly při brždění, což zajistí lepší a komfortnější
ovladatelnost kola. Podobně jako brzdy, tak i nová ergonomie pák zajišťuje
větší komfort a podle SRAMu by nový tvar měl vyhovovat většímu počtu cyklistů.
Nové páky také nabízí přidané tlačítko na vnitřní straně, kterému lze přidělit
funkci ovládání cyklopočítače, nebo řazení palcem, podobně jako tomu bylo u
staršího Campagnolo.
Rychlejší a přesnější
Takové je nové řazení přesmykače, který ani v minulosti
nebyl pomalý a nepřesný. Ke všemu SRAM vytvořil nové „pravítko“, kterým se
přesmykač bude rovnat. Navíc každý přesmykač je využitelný pro všechny
velikosti převodníků od kompaktních 48/35 až po masivní 56/43, které využívá
například bývalý mistr světa Mads Pedersen
S určenou cenou 3 000 dolarů se jedná o nejlevnější
vrcholnou silniční sadu na trhu, která je prověřená profesionály a o její
kvalitě nemůže být pochyb, když v loňské sezóně všechny tři dámské i
pánské Grand Tour byly vyhrané na její starší (a těžší) sestře. Na druhou
stranu je pravděpodobné, že brzy na trh dorazí i levnější varianty jako Force a
Rival, které většinou nabízejí podobné vlastnosti a o něco vyšší váhu za daleko
přijatelnější finanční obnos.
Zdroj titulního obrázku: SRAM.com