Modraker Arid Carbon: všestranný gravel z Alicante
20/11/2024
Mondraker Arid Carbon je první karbonový gravel této
španělské značky bez motoru. V nabídce už totiž mají E-gravel Dusty, ze
kterého Arid vychází. Novinka nabízí integrované vedení hadic a bowdenů, patku
typu UDH, úložný prostor a dostatek úchytů na košíky nebo tašky. Takže kolo
zvládne vše od adventure až po závodní ježdění.
Rám
Rám využívá technologii Stealth Carbon, která díky
preciznímu skládání karbonových vláken zajišťuje optimální poměr pevnosti,
nízké hmotnosti a pohlcování vibrací. V Mondrakeru vyrobili rámovou sadu vážící 1 250
gramů ve velikosti M s barvou a veškerými součástkami. Ve spodní rámové
trubce najdete úložný prostor se třemi taštičkami na duše, pumpu nebo nářadí.
Tašky z vnitřního úložného prostoru
Na sedlové trubce už u Mondrakeru nenajdete navářku nebo
prostor na přesmykač, což omezuje kola na použití pouze systému s jednopřevodníkem.
Když se ovšem podíváme na nejpoužívanější sady na gravel kolech, tak ve většině
případů najdeme elektrické sady SRAM XPLR. Možná i dvoupřevodník bude v budoucnu
zastaralá technologie.
Na kolo lze nasadit pláště šíře až 50 mm, což v kombinaci s nízkými zadními vzpěrami, úzkou 27,2 mm karbonovou sedlovkou zajistí hodně komfortu.
rámová brašna Apidura x Mondraker
Pro „ladiče“ toužící po dovylepšení kola přichystal
Mondraker ve spolupráci se značkou Apidura tašky určené přímo pro tento rám,
takže vše bude lícovat a fungovat, jak nejlépe je to možné. A pro opravdové
fajnšmekry, kteří se nebudou bát zavítat do těžšího terénu, tu je možnost
teleskopické sedlovky, ideálně té bezdrátové Reverb, která bude perfektně ladit se
zbytkem výbavy kola.
Geometrie
Mondraker přináší kromě zaběhnutých velikostí S, M, L a XL i
mezivelikost M/L, která by měla zmenšit skok, případně zaplnit mezeru mezi
velikostmi M a L, které jsou nejžádanější. Navíc je kolo oproti přímým konkurentům
stavěné více v MTB stylu oproti gravelům vycházejících geometriemi z kol
silničních. Tento přístup doplňuje zvolená délka představce, která se pohybuje
od 60 do 90 mm podle velikosti rámu. Oproti trendu jdou i řídítka, která sice
mají rozšiřující se spodní úchop, ale na poměry dnešní doby jsou širší.
Konkrétně je to 440 mm ve velikostech S, M a M/L nebo 460 mm ve velikostech L a
XL (měřeno v horním úchopu). Na druhou stranu jedná se o standardní systém
využívající oddělený představec a řídítka, takže lze bez větších potíží
komponent vyměnit.
Výbavy
Nový gravel Arid je dostupný ve čtyřech výbavách. Základní model Arid Carbon s cenovkou 3 200 euro (cca 81 tisíc korun) nabídne jako jediný komponenty od Shimana a to dvanáctirychlostní sadu GRX se 40 zuby na převodníku a kazetou s rozsahem 10-45. Kola jsou zde hliníkové od značky Mavic model AllRoad osazené plášti Maxxis Reaver v šíři 45 mm.
Mondraker Arid Carbon RR
O přibližně 30 tisíc korun více je model Arid Carbon R, který nabídne elektrický SRAM Rival XPLR s obdobným převodování jako předchozí model a lepší verzi kol Mavic AllRoad SL. Model Arid Carbon RR za 160 tisíc korun přidává sadu SRAM Force, karbonová kola Mavic AllRoad Pro Carbon SL a na pohodlí zapracuje lepší karbonová sedlovka a karbonová řídítka.
Pokud by i to bylo někomu málo, za 240 tisíc se dá pořídit
absolutní strop aktuální gravelové výbavy – v létě představená
13rychlostní sada SRAM Red XPLR, karbonová kola Zipp 303 XPLR s plášti GoodYear
XPLR vyvinuté ve spolupráci se značkou Zipp, sedlo Fizik Vento Argo v karbonovém
provedení a už zmiňovaná karbonová sedlovka a řídítka od značky OnOff, která
vyrábí komponenty přímo pro Mondraker.
Závěrem lze říct, že španělský Mondraker přináší svým
modelem Arid do světa gravelu alternativu ke kolům vycházející ze silničních
kol a kombinuje své zkušenosti z vývoje horských kol společně s trendy
z říše štěrkoletů. Výsledkem je gravel s kvalitním rámem a ověřenými
komponenty, ať už jde o základní model za 81 tisíc korun nebo špičkovou
variantu za téměř čtvrt milionu.
zdroj obrázků a fotografií: mondraker.com