Loading...
Modraker Arid Carbon: všestranný gravel z Alicante

Modraker Arid Carbon: všestranný gravel z Alicante

20/11/2024

Mondraker Arid Carbon je první karbonový gravel této španělské značky bez motoru. V nabídce už totiž mají E-gravel Dusty, ze kterého Arid vychází. Novinka nabízí integrované vedení hadic a bowdenů, patku typu UDH, úložný prostor a dostatek úchytů na košíky nebo tašky. Takže kolo zvládne vše od adventure až po závodní ježdění.



Rám

Rám využívá technologii Stealth Carbon, která díky preciznímu skládání karbonových vláken zajišťuje optimální poměr pevnosti, nízké hmotnosti a pohlcování vibrací. V Mondrakeru vyrobili rámovou sadu vážící 1 250 gramů ve velikosti M s barvou a veškerými součástkami. Ve spodní rámové trubce najdete úložný prostor se třemi taštičkami na duše, pumpu nebo nářadí.

Tašky z vnitřního úložného prostoruTašky z vnitřního úložného prostoru

Na sedlové trubce už u Mondrakeru nenajdete navářku nebo prostor na přesmykač, což omezuje kola na použití pouze systému s jednopřevodníkem. Když se ovšem podíváme na nejpoužívanější sady na gravel kolech, tak ve většině případů najdeme elektrické sady SRAM XPLR. Možná i dvoupřevodník bude v budoucnu zastaralá technologie.

Na kolo lze nasadit pláště šíře až 50 mm, což v kombinaci s nízkými zadními vzpěrami, úzkou 27,2 mm karbonovou sedlovkou zajistí hodně komfortu.

rámová brašna Apidura x Mondrakerrámová brašna Apidura x Mondraker


Pro „ladiče“ toužící po dovylepšení kola přichystal Mondraker ve spolupráci se značkou Apidura tašky určené přímo pro tento rám, takže vše bude lícovat a fungovat, jak nejlépe je to možné. A pro opravdové fajnšmekry, kteří se nebudou bát zavítat do těžšího terénu, tu je možnost teleskopické sedlovky, ideálně té bezdrátové Reverb, která bude perfektně ladit se zbytkem výbavy kola.


Geometrie

Mondraker přináší kromě zaběhnutých velikostí S, M, L a XL i mezivelikost M/L, která by měla zmenšit skok, případně zaplnit mezeru mezi velikostmi M a L, které jsou nejžádanější. Navíc je kolo oproti přímým konkurentům stavěné více v MTB stylu oproti gravelům vycházejících geometriemi z kol silničních. Tento přístup doplňuje zvolená délka představce, která se pohybuje od 60 do 90 mm podle velikosti rámu. Oproti trendu jdou i řídítka, která sice mají rozšiřující se spodní úchop, ale na poměry dnešní doby jsou širší. Konkrétně je to 440 mm ve velikostech S, M a M/L nebo 460 mm ve velikostech L a XL (měřeno v horním úchopu). Na druhou stranu jedná se o standardní systém využívající oddělený představec a řídítka, takže lze bez větších potíží komponent vyměnit.

Výbavy

Mondraker Arid CarbonMondraker Arid Carbon

Nový gravel Arid je dostupný ve čtyřech výbavách. Základní model Arid Carbon s cenovkou 3 200 euro (cca 81 tisíc korun) nabídne jako jediný komponenty od Shimana a to dvanáctirychlostní sadu GRX se 40 zuby na převodníku a kazetou s rozsahem 10-45. Kola jsou zde hliníkové od značky Mavic model AllRoad osazené plášti Maxxis Reaver v šíři 45 mm. 

Mondraker Arid Carbon RRMondraker Arid Carbon RR

O přibližně 30 tisíc korun více je model Arid Carbon R, který nabídne elektrický SRAM Rival XPLR s obdobným převodování jako předchozí model a lepší verzi kol Mavic AllRoad SL. Model Arid Carbon RR za 160 tisíc korun přidává sadu SRAM Force, karbonová kola Mavic AllRoad Pro Carbon SL a na pohodlí zapracuje lepší karbonová sedlovka a karbonová řídítka.

Pokud by i to bylo někomu málo, za 240 tisíc se dá pořídit absolutní strop aktuální gravelové výbavy – v létě představená 13rychlostní sada SRAM Red XPLR, karbonová kola Zipp 303 XPLR s plášti GoodYear XPLR vyvinuté ve spolupráci se značkou Zipp, sedlo Fizik Vento Argo v karbonovém provedení a už zmiňovaná karbonová sedlovka a řídítka od značky OnOff, která vyrábí komponenty přímo pro Mondraker.




Závěrem lze říct, že španělský Mondraker přináší svým modelem Arid do světa gravelu alternativu ke kolům vycházející ze silničních kol a kombinuje své zkušenosti z vývoje horských kol společně s trendy z říše štěrkoletů. Výsledkem je gravel s kvalitním rámem a ověřenými komponenty, ať už jde o základní model za 81 tisíc korun nebo špičkovou variantu za téměř čtvrt milionu.


zdroj obrázků a fotografií: mondraker.com

Honza  Vališ
honza-valis@seznam.cz

Dříč. Garderobiér. Toho času na off season.

Honza
Vališ
honza-valis@seznam.cz

Dříč. Garderobiér. Toho času na off season.

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů