KAPITOLA 1: Z PARDUBIC DO WORLDTOUR? NOVÝ DOMÁCÍ TÝM ZAHAJUJE TAŽENÍ NA SVĚTOVOU CYKLISTIKU
14/03/2024
Těžko říct, co je tím důvodem, že Pardubice jsou líhní talentů a špičkových týmů. Jisté ale je, že tento trend nejspíš bude pokračovat. To se potvrdilo, když se objevily zprávy, že zde vzniká nový cyklistický oddíl, který se netají nejvyššími ambicemi. A my nyní máme možnost nahlédnout pod pokličku očima jedné z nejdůležitějších osob každého mančaftu - sportovního ředitele.
kapitola 1: kilometry
Ahoj, jmenuji se Jakub Jílek a působím jako sportovní ředitel nově vzniklého U23 cyklistického týmu CK Pardubice a trenér některých členů. Připravil jsem pro vás sérii pohledů do zákulisí našeho fungování a přípravy na závody. Třeba poslouží i jako inspirace pro přípravu na vaše vysněné závody!
S mladými jezdci týmu U23 jsme začátkem března absolvovali rychlý kemp v Chorvatsku, abychom ladili formu před nadcházející silniční cyklistickou sezónou. Ta odstartuje již 23. března v Hlohovci a hlavní důraz bude kladen především na závody v rámci ČP na trati Brno - Velká Bíteš - Brno, Pardubické kriterium a dva závody ČP nazývané "peklo severu" v půli dubna.
Naši jezdci již absolvovali zátěžové testy a provedli jsme měření FTP (funkční práh), abychom měli přesnější představu o jejich aktuální kondici. Jak probíhá měření FTP, vysvětlíme v následujících článcích. Každý jezdec disponuje měřičem výkonu, tzv. wattmetrem, a měřičem tepové frekvence. Všechny tréninky pak vyhodnocujeme v programech jako je intervals.icu, Trainingpeaks.com a WKO5.
Záznam jednoho z tréninků v aplikaci WKO5
Sedm jezdců a dva členové realizačního týmu se v sobotu brzy ráno vydali směrem k Poreči. Cílem cesty byl tradiční hotel v oblasti Plava Laguna, který v březnu hostí celou řadu návštěvníků z celé republiky. Po desetihodinové cestě jsme dorazili do cíle a kluci se ihned vydali na rychlou jízdu podél moře, aby protáhli nohy. Cílem tohoto tréninku byla aktivace těla, protažení svalů a soustředění mysli. Následně jsme měli meeting, ale hlavně kluci dostali nové týmové oblečení jak na kolo, tak i civilní. Jsem osobně nadšený z moderního designu dresů, který byl primárně vybrán s cílem být výrazný a zapamatovatelný, a zdá se, že se to daří. Zde máte malou ukázku.
Dresy rozhodně přehlédnutelné nebudou. Foto: Jan Brychta/CK Pardubice
Na neděli jsem naplánoval lehčí trénink ve vytrvalostním duchu, aby měli jezdci dostatek času na regeneraci po celkem dlouhé cestě autem. Hlavně nezatížit organismus náročným tréninkem. Trénink se odehrával v aerobní zóně Z2 s důrazem na budování vytrvalosti. Jezdci ujeli přibližně pět hodin, což představovalo zhruba 150 km s překonaným převýšením 2000 metrů.
Pondělí začalo silným deštěm od rána, což nás donutilo posunout trénink na odpolední hodiny. Dopoledne jsme stihli týmové focení pro partnery klubu a nafotili sexy fotky v dresech pro přítelkyně na noční stolek. Plán tréninku spočíval v části jízdy za autem v zóně Z3 (tempo), s cílem ujet co nejvíce kilometrů v rychlosti a přizpůsobit se tempu pelotonu. Jízda za autem probíhá ve skupinkách. Pro nezasvěcené: kdo jde v čele hned za autem, užívá si chvíle "odpočinku". Zdánlivě lehký trénink v háku je ale velice náročný. Celkem jsme ujeli 145 km za 4:20 s překonaným převýšením 1500 metrů.
Realizační tým je důležitý úplně stejně, jako tým závodní. Foto: Jan Brychta
Úterý bylo jako stvořené pro cyklisty. Čekaly nás za krásného počasí první pořádné kopce na výkonu mírně pod FTP. Trénink v této zóně zvyšuje efektivitu rychlých svalových vláken, rozšiřuje cévy, posiluje srdce, ale není příliš vyčerpávající, a proto jsou tyto tréninky příjemné a velmi prospěšné. Čtyři intervaly po patnácti minutách. Dorazili jsme pod kopec Livade, kde se kluci otáčeli a jezdili tam a zpět. Nakonec jsme poslední interval absolvovali na kopci přes řeku, na Vižinadě. Celkem jsme ujeli 153 km za 5:10 s překonaným převýšením 2300 metrů. Tentokrát ale moc o tyto údaje nešlo.
Ve středu jsme si dopřáli volno a pouze protáhli nohy, než jsme se pustili do pizzy k obědu. Silniční cyklisté spálí během tréninku spoustu energie, ačkoli pizza je plná převážně prázdných kalorií, byla to pro nás jasná volba. Ono povolení hlavě a režimu občas není na škodu. Ujeli jsme 30 km volně, povídali jsme si a mohl jsem je povzbuzovat a hecovat na značkové sprinty.
Následující den jsme potřebovali zase procvičit rychlost, tak jsme se vypravili přes kopec na slavnou rovinu mezi Livade a Buzet. Bohužel se tam právě opravuje silnice, takže jsme museli jezdit cca 12 km tam a 12 km zpět, s třicetiminutovými úseky na výkonu Z3/Z4. To vše jsme opakovali třikrát. Kluci cvičili kolotoč za autem, což znamenalo, že se výkon během intervalu měnil. Zejména, když někdo nevhodně odstřídal a ocitl se větrnou kapsou za autem. Celkově jsme ujeli krásných 174 km za pět hodin s přesnou tisícovkou up.
Zkušenější už z prvního pohledu na graf vědí, že tohle nebyl příjemný den na kole
Pátek ráno opět začal den deštěm. S tím nic nenaděláme. Trénink je tréninkem, a měl jsem v plánu jízdu těsně pod prahem FTP do kopce po dobu 20 minut, celkem třikrát. I přes déšť se trénink podařil a nakonec jsme ho všichni zvládli. Právě v období přípravy zařazujeme prahové tréninky dvakrát týdně. Celkově jsme ujeli 120 km za 4:10 s překonaným převýšením 2200 metrů.
Poslední tréninkový den v sobotu byl v plánu poprvé vyzkoušet zónu Z5, neboli VO2max. Trénink v této zóně vám pomůže nejen v krátkodobých výkonech, ale také může pozitivně ovlivnit vaše FTP. S opakováním tréninků v této zóně zvyšujeme naši výkonnost, odolnost a adaptaci na vysoký výkon během závodu. Na prvním strmém kopci byl provoz nepříjemný, a tak jsme v průběhu tréninku změnili plán a jeli po silnici na vedlejší kopec. Namísto původních čtyř intervalů po 6 minutách jsme absolvovali dva intervaly po 6 minutách a tři intervaly po čtyřech a půl minutě. Je důležité umět se adaptovat. Tento trénink již je silně zatěžující pro organismus a vyžaduje doplnění energie během jízdy, tak na to myslete.
V neděli nás čekala cesta domů, 30km před snídaní na lačno a udělat si prostor na pořádnou várku kalorii. Příště se podíváme, jak zakončíme tréninkový blok a na čísla v závodě Trofeo Cinelli Synett v Hlohovci dne 23.3.