Brzdy musí brzdit víc! Takové nařízení plánuje ministerstvo!
10/08/2024
Německé spolkové ministerstvo dopravy si usmyslelo, že zavede přísné předpisy pro brzdy na předních kolech veškerých nových jízdních kol. Toto omezení přichází po jiném, ve kterém byla snížena maximální hmotnost přívěsů za kola. V odborné veřejnosti se takovým zákazům samozřejmě nedostává úplné podpory.
Ministerstvo má dle dlouholetého experta v oblasti bezpečnosti vozidel na lidský pohon Ernsta Brusta v zájmu zpřisnit požadavek na zpomalení pomocí čistě předního kola ze současných 3,4 m/s² na nových 5 m/s². Ernst Brust, jenž je přes 30 let soudním znalcem ohledně brzd je velkým kritikem tohoto opatření. Dle něho totiž začíná hrozit riziko převrácení přes přední kolo. Na toto téma vydal tiskovou zprávu: "Plánované zvýšení požadovaného brzdného zpomalení předního kola jízdního kola ve StVZO ze současných 3,4 m/s² na 5 m/s² nepovažuji za rozumné. Ze svých dlouholetých zkušeností a četných testů vím, že mezní hodnota pro převrácení jízdního kola je v závislosti na jeho těžišti obvykle při zpomalení vyšším než 6 m/s². Zejména u jízdních kol s vyšším těžištěm existuje značné riziko, že při tak vysokém zpomalení bude jezdec přehozen přes řídítka." "Mírné zvýšení požadovaného brzdného zpomalení na 4 m/s² za sucha by bylo bezpečnější a rozumnější nastavení. Toto zvýšení zlepšuje brzdný výkon, aniž by zbytečně zvyšovalo riziko převrácení, “ navrhuje kompromis Brust. Plánované změny StVZO by měly být prováděny opatrně, aby byla zajištěna bezpečnost cyklistů a minimalizováno riziko nehod v důsledku převrácení, “ zakončuje tiskovou zprávu Brust.
Ministerstvo při tomto kroku vychází z toho, že motocykly a auta mají takové předpisy také. Zejména srovnání s motorkami je hlavním kritériem. Problémem ale je, že dvoustopá motorová vozidla mají díky motoru těžiště oproti kolu s jezdcem velmi nízko a riziko převrácení je tak minimální. Brust místo zvyšování požadavků na brzdění navrhuje montovat na nová kola ABS neboli Anti Blokovací Systém. Ten je známý z aut a motorek, kde zabraňuje zablokování kola při brzdění a kromě snížení rizika převrácení snižuje i riziko smyku předního kola. Tento systém již některé značky na kola montují.
Toto celé však zatím ještě není pevně podložené a oficiální oznámení se teprve očekává.
Je toto ještě úsměvné, nebo již děsivé?
Zdroj fotografií: Hands on Bike / RadMarkt