Loading...
Brutální test lidí i materiálu. Přichází Paris-Roubaix!

Brutální test lidí i materiálu. Přichází Paris-Roubaix!

05/04/2024

Pravděpodobně nejznámější a nejtěžší klasika celého jara je za dveřmi a jako vždy přináší bujaré diskuze o technice, která pro takto specifický závod vždy hraje prim. Dlouhá léta některé stáje nasazovaly speciální modely kol, komponentů a úprav, které měly za úkol zvýšit šance jejich jezdců na vítězství. To se teď ale mění.

Pro náročné závody, jako je Paříž-Roubaix, odhalil tým Lidl-Trek posun směrem k závodním kolům pro běžné použití a odklon od specializovaných modelů pro Roubaix. Podle týmu jsou pryč doby, kdy na scéně dominovala specializovaná kola pro kostky, a v současné době se dává přednost standardním závodním modelům, jako je v jejich případě aero model Trek Madone. Případně v menší míře Domane. 

Trek Madone Madse PedersenaTrek Madone Madse Pedersena. Zdroj: trekbikes.com


Technický ředitel poodhalil, že spoléhají na klasické vybavení, které je ale přísně testováno, aby vydrželo náročné podmínky závodu, zejména nechvalně proslulé dlažební kostky. Tým Lidl-Trek sice inovuje, ale stále se drží určitých tradičních úprav, které zvyšují odolnost a poskytují jezdcům více pohodlí. Mezi ně patří používání Loctite na šroubech, volba robustnějších košíků na láhve a nebo používání gravelových modelů zapletených kol. Používání legendární grip pásky na komponentech však považují za zastaralé. Při přípravě na závod tým pečlivě testuje své vybavení, včetně spolupráce s Madsem Pedersenem, mistrem světa z roku 2019, při určování optimální šíře a konfigurace pneumatik. Samozřejmostí je také velké ladění vybavení, aby se předešlo nejběžnějším problémům, jako je proražení pneumatik, se zvláštní pozorností věnovanou tlaku v pneumatikách a integraci bezdušáků Pirelli.

Co považuji za zajímavé je fakt, že volí pevné osy s páčkou, což je prvek požadovaný jezdci pro rychlejší výměnu kol během závodu. Chtějí tak zabránit klasickému zdržení způsobeného nasazováním klíče, které poslední roky často vídáme.

Názor MVDP je jasnýNázor MVDP je jasný

Změny ale nepřichází jen z pohledu týmů a jejich vybavení. Značné (a kontroverzní) změny doznala i samotná trať. Závod Paříž-Roubaix dočasně zavedl na své trati tři nové zatáčky, jejichž cílem je snížit rychlost pelotonu před vjezdem na proslulou dlážděnou pasáž Trouée d'Arenberg, což je strategický krok ke zvýšení bezpečnosti jezdců.

Toto rozhodnutí, které bylo učiněno pouhých pět dní před závodem, přišlo po jednání s jezdeckou unií Cyclistes Professionnels Associés (CPA), která zdůraznila obavy z vysoké rychlosti, kterou se jezdci blíží k sektoru Arenberg, a z možného nebezpečí s tím spojeného.

Ředitel závodu Thierry Gouvenou zdůraznil nutnost tohoto opatření, které bylo ovlivněno především nedávnou vlnou strachu v pelotonu související s historií nehod v Arenberském lese a zraněními v jiných závodech. Mrazivé a četné incidenty, jako například havárie, která vedla k mnohočetným zlomeninám Wouta van Aerta, a tragická nehoda, která stála život Gina Mädera, zvýšily povědomí o bezpečnosti cyklistů a označily ji za prioritu CPA, zejména pod vedením Adama Hansena.

Zpomalení bylo vřele vítáno. Než bylo představeno jeho provedení, které už tolik nadšení nepřineslo. 
Přinese totiž pravděpodobně místo sprintu do Arenbergu sprint do šikany před Arenbergem. Nezbývá, než věřit, že všichni účastníci jsou zkušení profesionálové, kteří si s tímto novým prvkem poradí. Po včerejším hrůzostrašném pádu ve Španělsku už by toho bylo moc!

Zdroj úvodní fotky: GCN/Getty Images

Dominik Petrnoušek
dominiknousek@gmail.com

Do 15 jsem byl tlustej kluk u počítače. Pak jsem objevil kolo. Brzo jsem ale pochopil, že moje výkony mě vážně neuživí. Tak jsem si z toho radši začal dělat srandu na internetu. A tak vznikl Cyklistickey

Dominik
Petrnoušek
dominiknousek@gmail.com

Do 15 jsem byl tlustej kluk u počítače. Pak jsem objevil kolo. Brzo jsem ale pochopil, že moje výkony mě vážně neuživí. Tak jsem si z toho radši začal dělat srandu na internetu. A tak vznikl Cyklistickey

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů