Loading...
A je to tady! RockShox nově rozšiřuje Flight Attendant i na enduro odpružení!

A je to tady! RockShox nově rozšiřuje Flight Attendant i na enduro odpružení!

26/06/2024

A je to tu! Moment, na který čekali vyznavači endurového a trailového ježdění téměř jako na smilování, konečně přišel! Novou generaci chytrého odpružení Flight Attendant rozšiřuje RockShox i na své portfolio endurových resp. trailových vidlic a tlumičů. Sám legendární Nino Schurter se dokonce nechal slyšet, že se podle něho dost možná jedná o nejvýznamnější posun kupředu za hodně dlouhou dobu. S představením Flight Attendant na endurová a trailová kola se čekalo na nedávno uvedený inovovaný systém tlumení Charger 3.1.

Flight Attendant na cross-country odpružení / Zdroj: Escape CollectiveFlight Attendant na cross-country odpružení / Zdroj: Escape Collective


Co je to Flight Attendant dost možná ani nemusíme objasňovat. Od svého představení je velmi diskutovaným tématem. Jistě tak víte, že právě mluvíme o chytrém elektronickém systému, který během setinek vteřiny dokáže měnit parametry vašeho odpružení a přizpůsobí ho tak terénu, ve kterém právě jedete. Nově tento systém bude ovládat i vidlice Zeb, Lyrik a Pike a tlumiče Super Deluxe a Vivid. Pokud jste fanoušky moderních technologií a první generaci tohoto systému na svém kole vlastníte, všechny nové funkce vám budou rovněž dostupné. Bude pouze potřeba aktualizovat firmware. Tyto jednotlivé komponenty lze nyní rovněž obejdnávat samostatně a nebude tak již potřeba koupit celou sadu. Stejně jako při cross-country variantě, i zde bude kompresní tlumení rozděleno do tří kategorií - lock, pedal a open.

Nejdůležitějším, co přibylo, je adaptivní jízdní dynamika. Ta by měla dlouhodobě shromažďovat data z wattmetru při vašich jízdách a následně dle toho upravovat odpružení pro co nejlepší efektivitu. Tento systém však bude fungovat jen ve spojení s AXS wattmetrem. Flight Attendant tak rozpozná, zda-li jste ve sprintu, při šlapání do kopce, ve sjezdu nebo jen na uvolněné rovinaté vyjížďce.

Pojďme si konkrétně projít jednotlivé vidlice a tlumiče. Jako první vidlici, na kterou bude nový Flight Attendant implementován, bude Zeb Ultimate. Jedná se o čistě endurovou vidlici, jenž poskytuje zdvih 170 mm. Jeho hmotnost se pohybuje na 2 450 gramech a cena potom na 1 799 €, což je v přepočtu asi 44 808 Kč.

Zdroj: RockShoxZdroj: RockShox


Druhou vidlicí, která chytré odpružení dostane, je Lyrik, jenž má ve jméně rovněž přídomek Ultimate. Ten je určen pro náročné trailové nebo standartní endurové použití, jelikož jeho zdvih činí 160 mm. Používá vzduchovou pružinu DebonAir+. Celkově váží 2 100 gramů a samostatně si ho lze koupit za 1 749 € resp. 43 563 Kč.

Zdroj: RockShoxZdroj: RockShox


Třetí a zároveň poslední vidlicí je Pike Ultimate. Ten má zdvih 140 mm a je tak určen na lehčí traily resp. na delší vyjížďky. Obsahuje v sobě systém ButterCups. To jsou speciální dorazy, které pohlcují vysokofrekvenční vibrace a efektivně tak zamezuje rázům do rukou. Z této trojice je samozřejmě nejlehčí i nejlevnější. Váží jen 1960 gramů a RockShox si jí cení na 1 699 € neboli 42 316 Kč.

Zdroj: RockShoxZdroj: RockShox


Dále tu máme tlumiče. Ty jsou teoreticky 2, ale prakticky 3. Prvním je Super Deluxe Ultimate. Jedná se samozřejmě o vysoce výkonný endurový a trailový tlumič. Tlumí pomocí systému RC3 ve spojení s Flight Attendant a pruží pomocí DebonAir+. Nabízí rovněž také nastavitelný hydraulický doraz, pro ochranu při velmi velkých nárazech. Jeho hmotnost činí 560 gramů a cena 1 049 € - v přepočtu 26 128 Kč.

Zdroj: RockShoxZdroj: RockShox


Další tlumič nese název Vivid. U tohoto čistě sjezdového tlumiče se jedná od dvě varianty. První z nich je vzduchová a druhá pružinová. I tlumič s ocelovou pružinou dostane Flight Attendant. Ani u jednoho z nich však zatím nebyly oznámeny žádné informace nebo ceny. Zůstávají tak prozatím nedostupné.

Zdroj: RockShoxZdroj: RockShox




Pokud máte tyto vidlice, akorát staršího modelového roku, nemusíte zoufat. Na některé vybrané starší modely půjde dodatečně Flight Attendant namontovat také. Bude zapotřebí přemontovat i systém tlumení na Charger 3.1. Řídící jednotka bude pro každou vidlici specifická. Jelikož je tento proces náročný na provedení a cenu, tlumiče takto uprgradovat nepůjde. Jednoduše by se to nevyplatilo.

Tak co, už do toho půjdete? Cena přeci jen trochu zlidověla.

Veškeré informace naleznete na oficiálních stránkách.

Zdroj úvodní fotografie: Bikerumour
Vojtěch Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Vojtěch
Dušánek
vojta.dusanek@seznam.cz

Jmenuju se sice Vojta, ale v redakci mi nikdo neřekne jinak než Véna. Kolo mě provází vedle dalších sportů od útlého dětství, nicméně v posledních pár letech jsem tomu propadl úplně. Na Cyklistickým...

Náhled
Náhled
Náhled

Všechna práva vyhrazena. © 2024 Ondřej Vincenc, Steve Osyka

Obchodní podmínky . Podmínky ochrany osobních údajů